تعلیم و تربیت جدید

تعلیم و تربیت جدید

نگاهی نو به تعلیم و تربیت و ایجاد لوازم این تربیت نو

 

چگونه باکودک 3 ساله ام که مرتب لجبازی می کند و هر کاری را از او می خواهم که انجام دهد نه تنها انجام نمی دهد بلکه عکس آن عمل می کند ، رفتار کنم؟
بچّه دوست دارد خلاف میل شما عمل کند ، بطور کلی آدمهای لجباز در مخاطب خود ایجاد واکنش های منفی می کند . در دو مرحله سنی لجبازی وجود دارد .
1-    در سن دو تا سه سالگی لجبازی می کند . او نمی خواهد با شما لجبازی کند ، بلکه دارد تجربه می کند . پس شما خود را درگیر نکنید و خیلی محترمانه از کنار مسأله بگذرید .
در سه سالگی هسته اصلی شخصیت یعنی Igo  ( ایگو ) یا ( من ) فرد در حال رشد است . مثلا وقتی به او می گوئیم (( پایت را در آب نزن )) او عملا به ما می گوید ، می خواهم بدانم چطور می شود . دقیقا می خواهد تجربه کند نه اینکه با شما لجبازی نماید . مطمئن باشید بی اعتنا بودن شما نتیجه بهتری دارد . زیرا با بچّه های لجباز ، بزرگتر ها نباید لجبازی کنند . باید روش را عوض کرد .
گاهی حتی ممکن است با دلایل منطقی شما هم کودک عمل نکند ، ولی بعد از مدتی خواهید دید که
آورد همان منطق شما را خود او ارائه می دهد و حتّی آن منطق را از آن خود می داند .
اگر دختر 6 ساله شما لجبازی می کند ، دقت کنید که هرگز نزد خودش شکایت او را به پدرش نکنید ، چون دختران در این سن حالت (( اودیپال 1)) دارند ؛ یعنی سعی می کنند مورد توجه پدر قرار بگیرند . دوست ندارند این رابطه خراب شود و هرگز به او نگویید (( به پدرت خواهم گفت )) و به پدر هم تذکر دهید که هرگز نگوید ، (( مادرت گفته تو . . . . ))
در دوره نوجوانی و بلوغ نیز لجبازی وجود دارد که خود نوعی اعتراض است . نوجوان می خواهد دقیقاً حالت استقلال را حس کند و می خواهد بگوید (( من بزرگ شده ام و مستقل هستم )) . با . نوجوان خودش ناراحت می شود که چرا گوش به حرف شما نداده و در زمینه هایی هم متضرر شده جوانان لجباز ، بهتر است مؤدبانه تر و مهربان تر صحبت کنید تا بتوانید لجبازی آنان را بهبود بخشید است ولی به نوعی با رفتار خود نشان می دهد که قصد دارد جبران کرده و دل بزرگترها را به دست. باید دید آیا والدین هم لجبازی دارند اگر چنین است رفع کنید تا اثر بدی روی فرزندان نداشته باشد.
منبع : کتاب 100 پرسش 100 پاسخ در روابط والدین و فرزندان نوشته اکرم (گیتی) حیدری
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: نادر ایزدپناه ׀ تاریخ: سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:لجبازی کودکان,رفع مشکل لجبازی کودکان,اموزش کودکان,تربیت فرزندان, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , izadpanahnader.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com